torstai 26. helmikuuta 2015

Mabuhay Palawan...part II

Matkan taukopaikka :)

Matka Sabangista El Nidoon oli suhteellisen pitkä ja matkaa voisi kuvata sellaiseksi, että istut Linnanmäen puuvuoristoradassa viisi tuntia. Hyvin mutkitteleva tie, ylös ja alas ja siihen vielä lisättynä tärinä ja pomppiminen. Huh. ONNEKSI säästyimme menomatkalla matkapahoinvoinnilta!! Matkan varrella näki hyvin, kuinka köyhää Filippiineillä on. Ihmiset asuvat todellisissa hökkeleissä, jotka on tehty palmun lehdistä valmistetuista levyistä ja katot rakennettu erilaisista palasista, bambusta ja palmun lehdistä. Ei ikkunoita, vain yksi huone jossa koko perhe asuu. Filippiineillä elämä on todella köyhää ja usein perheellä on muutama kana, kukko, lehmä ja ehkä porsas. Näitä kaikkia näkyi paljon  matkan varrella. Riisiä viljellään paljon ja ylipäänsä tehdään maataloustöitä, mutta traktoreita emme nähneet yhtäkään. Sen sijaan härkiä vetämässä vaunuja perässään. SILTI ihmiset ovat hyvin iloisia ja onnellisen oloisia, vaikka elämä aikalailla perustuu ruuan hankkimiseen. Lasten koulumatkat ovat pitkiä ja ne tietysti kävellään. Tuloerot ovat Filippiineillä yhdet maailman suurimmista. Hyvin varakkaita ihmisiä on paljon ja sitten on hyvin hyvin köyhiä bambusta ja palmun lehdistä tehdyissä majoissaan.

Perillä hotellilla olimme tiistaina iltapäivällä. Isoja hotelliketjuja ei ole vielä rantautunut Palawanille, joten perhehuoneiden löytyminen oli aikalailla haastavaa. Päädyimme lopulta Bayview hotel El Nidoon, joka sijaitsi korkealla rinteellä ja näkymä merelle oli aivan käsittämättömän upea!! Hotelli oli perheen pyörittämä hotelli ja aika moni asia oli uusille yrittäjille vielä uutta, mutta asiakaspalvelu toimi hienosti ja kaikki yrittivät parhaansa :)

Näkymä meidän terassilta

UPEA auringonlasku

El Nido sijaitsee aikalailla saaren pohjoisosassa ja sen edessä on 45 saarta. Matkailu täällä perustuu Island Hopping -periaatteelle, eli aamulla lähdetään klo 9 retkelle ja käydään erilaisilla retkillä, hotellille palataan viimeistään klo 16. Retkiin sisältyi aina aivan mielettömän ihana lounas, joka nautittiin upeissa maisemissa. Me kävimme nuo kaikki eri Island Hopping (4 erilaista) ja vielä yhden autolla tehtävän retken, jossa käytiin vesiputouksella sekä todella upealla beachillä. Ihan pienten lasten kanssa tuo Island Hopping ei onnistuisi, sillä veneellä ajellaan eri saarille ja siellä sitten snorklataan. Meidän pienet pojat osaavat jo uida ja snorklata hienosti ja pitkiä matkoja. Oppaat olivatkin ihmeissään kuinka reippaasti pojat menivät paikasta toiseen valittamatta mistään. Olin niin ylpeä pojista ja heidän käyttäytymisestään!! Oli myös todella hienoa kuunnella kuinka hienosti meidän pikkumiehet puhuvat jo englantia. Kumpikaan ei kotona oikeastaan ikinä puhu mitään ja tuolla selittivät tuikituntemattomille ihmisille vaikka mitä, ja todella vaikeitakin lauseita. Kaikki olivatkin todella hämmästyneitä, kun kerroimme, että puoli vuotta sitten pojat eivät vielä puhuneet oikeastaan yhtään englantia :)

Erilaiset retkivaihtoehdot

Ensimmäiselle retkelle (tour C) lähdettiin siis heti keskiviikkona ja ensimmäinen pysähdys oli upealla laguunilla, jonne uitiin pienestä reiästä sisään. Aivan mielettömän ihana paikka. Oli ihan käsittämätön fiilis hypätä veneestä veteen, joka oli aivan kristallinkirkasta ja sama kuin olisi uinut akvaariossa. Aivan upeita koralleja ja kaloja!!! Koko retkiporukka oli aivan innoissaan. Yhdellä retkellä käytiin aina 4-5 eri saarella ja kaikki retket olivat erilaisia. Oppaat kierrättivät myös veneitä eri järjestyksessä saarille, joten millekään saarelle ei tullut "ruuhkaa".

Sukellus sisään laguuniin

Ensimmäisellä retkellä ruoka valmistettiin veneessä

Lounaspaikka, mutta rannalla oli niin kuuma, että söimme lounaan veneessä

Meidän vesipedot <3

Rohkeasti vaan...

Näköalapaikalla

Ja taukopaikalla vähän kookosjuomaa ;)

Iltapäivällä hotellilla oli ihana rauhoittua ja lueskella

Ja sen verran huitsin kuusessa oltiin, että yhdellä saarista kuvattiin parhaillaan Ruotsin Selviytyjät-sarjaa...olisi ollut aika hauska ajella tuon saaren ohi ;)

Torstaina oli vuorossa tour A, jossa on pääasiassa laguuneja. Tämä tour A olikin suosituin retkistä ja näillä saarilla oli selvästi eniten porukkaa. Ensimmäiselle laguunille ajaessamme näimme valtavan merikilpikonnan, joka ui meitä vastaan. Turkoosissa kirkkaassa vedessä iso kilpikonna näkyi todella hyvin, mutta olin niin häkeltynyt, etten ehtinyt kaivaa kameraa ja lopulta kilpikonna sukelsi meidän veneen alle ja hävisi. Näimme ison kilpikonnan myös perjantain retkellä, mutta silloin keskellä merta, enkä silloinkaan saanut kuvaa. Kyllä harmitti!! Opas kertoi, että yksi saarista on nimetty Turtle Islandiksi, eli siellä kilpikonnat lähinnä asuvat ja munivat, mutta tuonne saarelle turisteilla ei onneksi ollut mitään asiaa.

Ensimmäinen päivän laguuneista

Lounas beachillä

Lounasta odotellessa voi snorklailla

Big Lagoon oli tuon kapean kaistaleen päässä, mutta sinne pääsi vain uimalla tai pienellä veneellä.

Perjantaina meillä oli ohjelmassa tour B, joka oli taas uusi ja ihmeellinen seikkailu. Snake island oli ensimmäinen stoppimme, ja kuvassa näkyvästä matalasta hiekkadyynistä pystyi kävelemään vastarannalle...ja maisemat taas upeat ;)

Samu kokkaamassa paikallisten kanssa

Ei hassumpaa

Yhden saaren sisällä oli valtava luola, mutta isohkot aallot estivät meitä ajamaan aukosta sisään

Tohelo ja Torvelo

Kaikkein hienointa oli, että retket olivat kaikki todella erilaisia, eikä kukaan meistä kyllästynyt missään kohdassa. Lauantaina hyppäsimme aamulla autoon ja lähdimme sisämaaretkelle. Kävimme ensin kävelyllä viidakossa ja lopulta saavuimme vesiputoukselle, jossa kävimme uimassa. Vesiputoukselta ajelimme upealle beachille, jossa söimme lounaan ja vietimme loppupäivän.

Välillä tarvitaan myös kenkiä ;)

Vähän maastotaipaletta

Lunch is ready

Aivan upea beach!!

Oskari kuivaharjoittelee, jos vihdoin ensi kesänä saisimme tällaisen mökille

Samu rentoutuu

Sunnuntaina lähdimme vielä viimeiselle snorklaus-reissulle, joka huipentui viimeisenä Cad Lao Laguunille, joka oli jotain ihan käsittämättömän upeaa. Aivan mieletön paikka, tähän oli todella hyvä lopettaa retket.

Iso puu kasvoi kiven päällä

Ja taas syödään

Cad Lao Lagoon

<3 <3 <3 <3

Juho ja "isohko" kuollut meduusa

Vitsi mikä loma!!!

Tekstistä tuli nyt yltiöpositiivinen, mutta se toivottavasti kuvaa kuinka innoissaan olimme ja kuinka upea matkamme oli. Näimme aivan mielettömän määrän upeita asioita ja eläimiä, jotka elävät kauniissa luonnossa. Lisääntyvän matkailun myötä pelkään vaan, ettei paikka ole enää muutaman vuoden päästä samanlainen. Jo nyt ero Sabangin ja El Nidon välillä oli suuri. El Nidossa oli paljon enemmän turisteja ja samalla myös roskaa kuin Sabangissa. Roskien käsittely on vielä hyvin alkeellista saarella ja pääosin paikalliset polttavat roskia. Varsinaisesti El Nidon kaupunki ei ollut todellakaan kaunis, vaan ränsistynyt hökkelikylä, jossa kävimmekin vain pimeällä syömässä ;) El Nidossa pääasiassa matkailijat olivat joko hääpareja tai nuoria ja monet vähän "hippihenkisiä" ihmisiä, jotka asuvat hyvin vaatimattomissa hotelleissa. Joten mitään viiden tähden luksus-hotelleja täältä ei löydy, paitsi kolmelta saarelta, joissa sitten ollaan vain siellä saarella ja nautitaan olosta...ja hinnat näissä hotelleissa oli kuulemma aikalailla pilvissä...

Merivesi oli todella lämmintä, lähes 30 astetta, joten meduusoja oli aika paljon. Pienet meduusat polttavat vähän samoin kuin nokkonen, ja todella inhottava niiden "läpi" on snorklailla, mutta näimme me myös yhden järkyttävän ison meduusan, tuota en olisi halunnut kohdata vedessä...

El Nidossa myös nettiyhteydet olivat todella paljon huonommat kuin Sabangissa, mutta toisaalta ajattelimme senkin vain positiivisesti, sillä saimme todella LOMAN myös teineille, jotka yleensä roikkuvat aamusta iltaan netissä...varsinkin sen toimiessa hyvin ;)

Maanantaina oli sitten aika sanoa tälle upealle paikalle heipat. Meillä oli edessä pitkä vuoristorata-matka takaisin Puerto Princesaan. Lähdimme aamulla klo 7.00 El Nidosta ja olimme lentokentällä vähän ennen klo 13. Matka oli ihan kamala, sillä minä ja Samu oksensimme alkumatkan todella monta kertaa. Otin vielä aamulla matkapahoinvointipillerin, mutta ei auttanut sekään. Kuljettaja ajoi hitaasti, mutta silti olo oli aivan hirveä. Puolivälissä pysähdyimme ja lapset söivät jätskit, minä en uskaltanut syödä mitään, mutta ilmeisesti tuo pieni happihyppely ja tauko teki terää ja loppumatka sujui paremmin ja saimme jopa vähän huilattua.

Manilaan saavuimme klo 17 illalla ja lento kotiin lähti vasta seuraavana aamuna. Meillä oli tarkoitus mennä hotellille ja lähteä sitten jonnekin ravintolaan syömään, mutta taksikuski kertoi sen verran pelottavia tarinoita, että päädyimme lopulta istumaan hotellihuoneessa lukkojen takana ja mieheni tilasi huoneeseen meille pizzat. Luin sitten siinä vaiheessa (netin taas toimiessa hyvin) Manilan turvallisuudesta ja olin enemmänkin vakuuttunut siitä, että teimme hyvän päätöksen nököttäessämme hotellilla. Onhan Manilassa varmasti turvallisiakin paikkoja, mutta tuo lentokenttähotelli ei ainakaan sijainnut sellaisella ;) Luin samasta artikkelista, että 44% filippiiniläisistä elää alle 4 dollarilla päivässä, joten köyhyys, työttömyys ja Manilassa myös rikollisuus on hyvin todellista. Palawan oli kyllä todella turvallisen oloinen paikka, eikä siellä tarvinut pelätä mitään muuta kuin niitä meduusoja :)

Ihana ihana loma!!

Bye bye Palawan...see you again

1. Oooo! Nyt vasta ehdin lukemaan matkapostauksesi. Teillä on kyllä ollut aivan ihana loma! Ja ihania kuvia, vaikka kamera matkasta jäikin. ;)

2. Voi että, miten on kauniin näköistä. Ja teidän loma kuulostaa kyllä niin huipulta! Tosi ihana postaus! Aika helposti saat kyllä matkakuumeen aikaiseksi… ;)

3. Paikka oli kyllä aivan ihana <3 nyt täällä ollessa pitää käyttää hyväksi nuo lyhyet välimatkat. Suomesta Aasian lomakohteisiin on aina se reilu 10h lento ja nyt tuonne Filippiineillekin hurautettiin alle kolmessa tunnissa :)

4. Aivan käsittämätöntä Sanna!
    - Tuuli

5. Voi miten ihana paikka! Serkkuni tyttöystävineen on reppureissaamassa Aasiassa ja just nyt Filippiineillä, jossain muussa kohteessa tosin. Palawan on kuitenkin suuntana, täytyypä laittaa heille linkki blogiisi.

Tsemppiä Oskulle Singaporeen!

-Marita-

1. Laita vaan linkki Marita!! Ja kannattaa todellakin mennä Palawanille :) ja kiitos, tuliaisina Singaporesta yksi hopea- ja yksi kultamitali!!