tiistai 3. marraskuuta 2015

Peking parissa päivässä

Olin "pikkuisen" innoissani koko reissun :)

Moikka,

Viime viikolla oli kiirettä. Keskiviikkona koululla järjestettiin Halloween-paraati ja meidän lapset olivat iloisina mukana paraatissa. Osku tilasi ystävänsä kanssa puvun taobaosta, Karoliina oli lätkänpelaaja ja pikkupojat Ninjoja. Monet perheet ottavat täälläkin Halloweenin todella tosissaan, joten mukana oli myös koko perheitä pukeutuneita. Me oltiin mummin ja ukin kanssa ihan vain omissa vaatteissamme ;)

Samu ja Juho ninjoina

Osku ja Oskun kaveri

Karoliina ja Samu innostuivat vielä kotona...huh

Torstai ja perjantai oli koulusta vapaata, sillä koululla järjestettiin parent-teacher-conferences. Monella perheellä on vain yksi keskustelu, mutta meidän perheessä keskusteluja oli tänä vuonna yhteensä yhdeksän...huh mikä urakka. Kävelin muistilappuni kanssa isossa jumppasalissa ja etsin opettajia kenen kanssa keskustelin. Mutta kyllä se kannatti. Kaikilla lapsilla on koulu mennyt todella hyvin. Ei voi olla muuta kuin super-ylpeä jälkikasvusta!!!

Koska puristin kaikki keskustelut putkeen torstaina, perjantaina olikin vapaapäivä. Alkuperäinen suunnitelma muuttui lopulta täysin, sillä olimme jo varanneet hotellin keltaisilta vuorilta. Torstaina sääennustuksen tarkistaminen vahvisti sen, että vuorille ei kannata kaatosateessa lähteä. Niinpä otimme plan B käyttöön (joka siis myös tehtiin samalla hetkellä) Kävin torstaina päivällä ostamassa meille junaliput Pekingiin, varasin hotellin, lennot lauantai-illalle ja oppaan & auton muurille lauantaiksi. Torstaina illalla kaikki oli valmista. Ukki ja mummi tietysti vähän sekaisin näistä suunnitelman muutoksista, mutta näin täällä Kiinassa vaan toimitaan :)

Perjantaina hyppäsimme junaan klo 8.00. Istuskelimme junassa reilut 5h ja katselimme muuttuvia maisemia ikkunasta. Junassa ei ollut edes kovin kova meteli, vaikka olimmekin ainoita länkkäreitä meidän vaunussa. Lopulta pääsimme Pekingiin ja hotellilla olimme iltapäivästä. Varasin hotellin ihan läheltä Tiananmenin aukiota, joten nopea kenkien vaihtaminen ja eikun kävelemään ja katselemaan nähtävyyksiä. Sää oli aivan mielettömän upea ja saasteeton. Sininen taivas ja mukavan "rapsakka" keli takasivat mahtavat näkymät. Pekingissä myös ruska näkyi hienosti!! Perjantai menikin nopeasti aukiolla ja kielletyssä kaupungissa ja pimeän laskeuduttua olikin aika lähteä syömään. Illallisen jälkeen menimme suosiolla metrolla hotellille ja hetken päästä mummi ja ukki olivatkin omassa huoneessaan jo täydessä unessa :)

Tohelo ja Torvelo junassa

Kielletty kaupunki

Kielletyn kaupungin päätytorni

Aamupalan jälkeen pakattiin kimpsut ja kampsut kasaan, sillä olin varannut meille oppaan ja kuljettajan klo 9.00. Opas odotteli sovitusti hotellin aulassa ja lähdimmme ajelemaan kohti Kiinan muuria. Ilma oli taas aivan mielettömän upea. Muurille ajelimme noin tunnin ja onneksi muurilla oli aika rauhallinen päivä! Tutustuimme Mutianyu-nimiseen paikkaan muurilla. Opas kävi ostamassa meille liput ja saattoi meidät shuttle bussille, joka ajoi korkealla vuorelle. Bussin pysähdyttyä jatkoimme matkaan vielä "hiihtohissillä" aika korkealle vuoren huipulle, jossa muuri luikertelee. Fiilis oli jotenkin todella mahtava, sillä kaikkialla oli NIIN kaunista ja Mutianuyssä muuri luikertelee todella kauniisti ja korkeuserot ovat suuret. Ihan mieletön päivä. Mummi ja ukki kävelivät muurilla vähän helpompaa reittiä ja me menimme poikien ja mieheni kanssa "pikkuisen" haastavamman reitin. Kyllä tuli hiki!!! Alas laskettelimme toboganilla. Juho oli minun kuskina ja laittoi tallan välillä oikein tosissaan pohjaan. Mieheni ja Samu olivat ajaneetkin kolarin jonkun kiinalaisen kanssa...uups :)

Näiden ukkojen kanssa olisi päässyt kuvaan

Shuttle bussit veivät ylös vuorelle

Ja vielä ylemmäksi noustiin näillä vehkeillä...ukkia meidän edellä jännitti "pikkuisen"

Tämä kohta oli pakko kiivetä nelinkontin :)

Aika mahtavat korkeuserot ja näkymät

"Aika" jyrkät portaat

Pienet pojat ja iso maailma <3 <3

Muurilla ei ollut pahemmin ruuhkaa

Ja näillä toboganeilla laskettiin alas, Jupe ja Samu kuskeina :)

Ja tietty selfie piti ottaa :)

Matkamuistona hattu...aika kiva ;)

Alhaalla söimme myöhäisen lounaan ja kävimme vielä muurista kertovassa pienessä museossa. Oppaamme lähti viemään meitä kentälle iltapäivällä ja olimmekin turhan aikaisin kentällä, mutta nopeasti aika siellä onneksi kului. Reissu oli pikainen mutta aivan mahtava :)

Sunnuntaina vietettiin pikkujoulua kotosalla. Kuunneltiin joululauluja, leivottiin pipareita ja juotiin glögiä. Ilma on viilentynyt nyt täälläkin ja ajattelin, että joulukoristeita täytyy pikkuhiljaa alkaa laittamaan esille, sillä meidän joululomakin alkaa jo reilun kuukauden kuluttua.

Piparitalkoot

Pipareita, glögiä ja joululauluja...ihanaa

Tämä alkuviikko onkin otettu rauhallisemmin. Mummi ja ukki oli aika väsyneitä reissun jälkeen, mutta eilen silti vein heidät Yuyuaniin ja lounaalle Din Tai Funiin. Nauroin vedet silmissä kun ukki söi elämänsä ensimmäisen kerran puikoilla. Alku oli hankalaa, mutta kyllä jokainen lautanen me saatiin tyhjäksi ja mahat täyteen :)

Perinteinen kuva teehuoneen edustalla

Ja lounaaksi ihanaa Taiwanilaista ruokaa

Juho ja ukki on pelanneet joka ikinen päivä kymmenkunta peliä uunoa ja nauraa käkättävät molemmat kun muuttelevat sääntöjä lähes jokaisessa pelissä erilaiseksi :)

Voi uuno!!!

Aikamoista menoa :)

Sanna

1. Hei Sanna, tavattiinkin eilen k-markkinoilla. kirjoitan myös blogia Kiinan elosta...käy kurkkaamassa. www.menopaluumaailmalle.blogspot.com. terkuin, Sari

1. Moikka Sari :) Hienoa, käynkin heti kurkkaamassa ja liitän minun blogilistaan!!

2. Seuraavalla vierailullanne täytyy yrittää nähdä, jos siis tulet Pekingin ajan kanssa! Kiva muuten katsoa kuviasi, en ole itsekään vielä ehtinyt käymään muurilla!

1. Moikka Ei-Leen. Reissu oli tosi mahtava, vaikkakin pikainen. Me tullaan varmaan taas keväällä lätkäturnaukseen. Silloin sovitaan tärskyt..ellette tule Shanghaihin sitä ennen ;)