sunnuntai 10. tammikuuta 2016

Rentoutumista ja dramatiikkaa Dubaissa

Heippa,

Joululoma siis jatkui. Kun kinkut ja laatikot oli lähestulkoon syöty, pakkasimme mieheni kanssa kesävaatteet kassiin ja suuntasimme lentokentälle. Päätimme jo aikaisin viime keväänä, että joululomalla vihdoin "repäisemme" ja lähdemme kahdestaan reissuun. Olemme toki tehneet lähes vuosittain pidennetty-viikonloppu-kaupunkilomia kahdestaan, mutta näin montaa eli kuutta yötä, emme ole tainneet olla erossa lapsista aikaisemmin (tai siis minä en ole ollut) Mutta kylläpä teki hyvää. Lapset nauttivat lomailusta isovanhempien kanssa, pelailivat ulkona ja sisällä ja pienet pojat pääsivät kummitätinsä kanssa elokuviin ja toisen tätinsä remonttiavuksi. Ja me nautimme sitten tietysti toisistamme <3

Samu remppahommissa

Ja Juho

Kummitädin kanssa elokuvissa <3

Matkakohde valikoitui aika nopeasti. Mietimme lämpöistä paikkaa, mihin voisi yhdistää sekä loikoilun auringossa että nähtävää ja tekemistä. Mieheni ei ikinä ole ollut mikään auringossa makoilija. Hänelle riittää yleensä auringossa viisitoista minuuttia, sitten on jo liian kuuma ja täytyy keksiä jotain muuta. Dubai oli siis kohteemme. Se on kohtuullisen lentomatkan päässä Suomesta ja aurinko on yleensä taattu. Toki joulukuu on siellä täysin talvikuukausi, mutta kyllä 27-30 astetta päivällä on ihan sopiva. Illat toki oli sielläkin viileitä ja pitkähihaista sai kaivaa päälle.

Lounasta odotellessa

Finnair lentää talvella Dubaihin kaksi kertaa päivässä. Meidän lentomme lähti sunnuntaina illalla ja olimme perillä hotellilla todella aikaisin aamulla, kello taisi olla 5.30. Olimme varanneet hotellin vasta maanantaista, mutta maksoimme yhden ylimääräisen päivän ja pääsimme nukkumaan kunnolla. Maanantain ja tiistain nautiskelimme kaupungilla, poolilla ja rannalla. Sopivasti kaikkea. Välillä istuskelimme kahvilan terassilla ja ihmettelimme elämää ja ihmisiä. Ihan vaan rauhassa. Maanantaina kävimme illallisella äärimmäisen hyvässä Abdel Wahab -nimisessä libanonilaisessa ravintolassa. Ravintola sijaitsee hyvällä paikalla, sillä ravintolan terassilta näkyi hienosti suihkulähteiden tanssi. Dubai Mallin suihkulähteillä on esitys puolen tunnin välein ja jokainen esitys taitaa olla erilainen ja eri musiikkiin sovitettu. Ihana ilta <3

Dubai Mallin vesiputousseinä

Ulkona oleva suihkulähde

Dubai Mall. Oikealla oleva hotelli paloi uuden vuoden iltana

Todella hyvä ravintola ja sijainti loistava :)

Autoja...joka lähtöön ;)

Burj Khalifa, maailman korkein rakennus (toistaiseksi)

Tiistai-iltana testasimme paikallista metroa ja ajelimme kulta-ja timanttimarkkinoille. Täällä Shanghaissa on markkinoita joka lähtöön, mutta tuollaisia markkinoita ei täältä kyllä löydy :) Dubaissa on ainakin kahdet eri markkinat, Timanttimarkkinoiden myyjä sanoi, että tämä paikka on tunnettu laadukkaista ja puhtaista timanteistaan. Jos taas haluaa ostaa vain kultaa, kannattaa suunnata Deiran kultamarkkinoille. Siellä on kojuja ja myymälöitä ihan joka lähtöön. Aikamme ihmeteltyämme tingittyämme, ja myyjän tarinoita kuunneltuamme päädyimme ostamaan sormuksen, ja rouva lähti markkinoilta hymy huulillaan :)

Päivällä beachilla kävelemässä

Kulta- ja timanttimarkkinat

Markkinoilta suuntasimme Dubai Marinaan illalliselle. Marina oli todella hieno iltavalaistuksessaan. Rantabulevardi on useita kilometrejä pitkä, joten illallisen jälkeen kävelimme, nautiskelimme ja ihmettelimme Marinan valoja ja menoa.

Metrossa mieheni sai olla tarkkana missä vaunussa seisoskeli :)

Dubai Marina

Keskiviikko oli meidän varsinainen retkipäivä. Mieheni oli järjestänyt meille retken aavikolle, mutta retki alkoi vasta klo 15. Niinpä päätimmekin lähteä katsomaan vanhaa Dubaita heti aamusta ja ajelimme metrolla Deiraan. Deirassa ei siis ole uusia pilvenpiirtäjiä, vaan arabialainen tunnelma välittyy hienosti kapeilla kujilla. Ajelimme taksiveneellä myös joen yli ja kävimme katsomassa mitä kaikkea vastarannalta löytyykään. Kävelimme kapeita kujia pitkin ja kuuntelimme minareettien kutsuhuutoja. Toki myös paikalliset "krääsämyyjät" olivat hyvin kovaäänisiä ja yrittivät todellakin saada tavaroitaan kaupaksi. Palasimme kuitenkin ilman ostoksia taksiveneellä joen toiselle puolelle ja kävelimme vielä katsomaan mauste- ja kultamarkkinat. Ja oli siinä ihmettelimistä taas kerrakseen. Kultakauppojen ikkunat todellakin pursuivat kultaa vaikka missä muodoissaan, huh :)

Onko Dubaissakin lama?

Taksivene...täällä istuttiin kun kanat orrella

Pikku "risteilyllä" joka kesti 5 minuuttia :)

Kauniita kujia

Maustebasaarit

Ja kultaa...niin maan perusteellisesti ;)

Mitä saisi olla?

Kello 15, iso maastoauto tuli hakemaan meitä hotellilta. Oli aika lähteä retkelle. Ajelimme tunnin Dubaista poispäin ja näimme matkalla mm. Dubain sheikin "talon", toisella puolella risteystä oli hänen poikansa "talo", mutta siellä ei saanut kuvata...kuulemma vähän tarkempi kaveri. Oppaamme oli kotoisin Sri Lankasta ja hän on asunut Dubaissa 18 vuotta. Hän kertoi automatkan Dubain historiasta todella hyvin ja myös omista busineksistään. Ohitimme myös kamelikilpailuradan ja oppaamme kertoi kuinka kamelikilpailut nykyisin toimivat kun nuoria poikia ei enää saa pitää ratsastajina. Ratsastajina on robotteja ja kamelien ohjastajat käyttävät radio-ohjaimia autoistaan ja kamelit juoksevat...huvinsa kullakin...

Dubain sheikin "talon" pääsisäänkäynti

Lopulta saavuimme aikataulussa aavikolle ja seuraavaksi kuljettajamme vähensi auton renkaista ilmaa lähes puolella. Näin autolla pystyi ajamaan pehmeässä ja upottavassa hiekassa. Aavikolla pysähdyimme ensin katsomaan haukka-kouluttajan näytöksen. Aikoinaan beduiinit käyttivät paljon haukkoja metsästämään ruokaa ja tämä haukka todellakin osasi tehtävänsä. Kouluttaja oli kotoisin Etelä-Afrikasta, ja vakuutti kuinka hyvät olot haukalla on. Haukka esittelee taitojaan 10minuutin näytöksessä ja oleilee kesällä loppuajan ilmastoiduissa tiloissa.

Renkaiden tyhjennys

Valmista

Odottelua ennen näytöksen alkamista

Kouluttaja kertoo haukasta

En ollut ihan varma haluanko aavikko-ralliin mukaan :)

Näytöksen jälkeen palasimme autoon ja lähdimme varsinaiselle safarille. Kuljettaja ajoi vajaan puoli tuntia "rallia" aavikolla ja kieltämättä muutaman kerran pikkuisen hirvitti. Auto pääsi uskomattomista paikoista, eikä nämä paikat kuulemma olleet edes haastavia. Vähän ennen loppua pysähdyimme kuvaamaan auringonlaskua. Auringonlasku oli upea ja mekin luonnollisesti napsimme kuvia...ja paljon :)

Mielettömän kaunista

Ja sitten mennään :)

Kengät oli tällä reissulla vain haitta :)

Hiekkaa ja vain hiekkaa, mutta silti jotenkin niin kiehtovaa

Auringonlasku oli mielettömän upea ja romanttinen <3

Love you <3

Yritin juosta hiekassa ylämäkeen...ei ollut helppoa :D

Auringonlaskun jälkeen ajoimme vielä vähän matkaa ja saavuimme varsinaiseen "juhlapaikkaan". Keskelle aavikkoa, keskelle ei mitään, oli tehty upeat järjestelyt, jossa ensin kävimme kameliajelulla ja sen jälkeen etsimme paikan illallispyödästä. Illallisbuffet oli yllättävän hyvä ja monipuolinen. Ja tuntui niin uskomattomalta istua siellä keskellä hiekkadyynejä, keskellä aavikkoa, syömässä hyvää ruokaa. Nautimme samalla myös tanssiesityksestä ja lopulta kun mahat oli täynnä ja tanssit tanssittu, koko paikasta sammutettiin kaikki valot viideksi minuutiksi. Siellä makasimme pilkkopimeässä ja katselimme tähtiä, hiljaisuudesta nauttien. Oli mielettömän hyvä ja onnellinen fiilis <3

Kamelit ja ukot odottamassa

Keskellä aavikkoa oleva "leiri"

Vesipiippujen polttamispaikka

Campfire...keskellä ei mitään

Leivän paistamista

Ja dinner

Tanssiesitys

Torstaina nukuimme pitkään ja aamiaisen jälkeen lähdimme kävelemään beachille. Myös uuden vuoden juhlien järjestelyitä tehtiin vähän joka paikassa. Kävelimme rannalla ja pysähdyimme välillä syömään jätskiä ja katselemaan menoa. Emiraattien väestöstä vain 15% on emiraatteja ja 85% on muualta muuttaneita. On hieno katsella kuinka erinäköisiä ja hienoihin oman tyylisiin vaatteisiin pukeutuneita ihmisiä onkaan. Autot ovat mielettömän hienoja, vaikken niistä sen paremmin mitään ymmärräkään. Lopulta kävelimme vielä Marinaan katsomaan taloja päivävalaistuksessa ja olihan ne...aika upeita :)

Aamupalalla ihailimme maisemia

Marinassa näitä rotta-pyydyksiä oli joka nurkalla

Dubai Marina

Lopulta palasimme illalla hotellille. Päädyimme lopulta siihen, että varasimme Uuden vuoden illallispöydän hotelliltamme. Varasimme hotellin läheltä Burj Khalifaa ja hotellimme kattoterassilta näkyi Burj Khalifan ilotulitukset oikein hyvin. Illallisella istuimme ikkunan vieressä ja yhtäkkiä mieheni sanoi minulle, että näetkö tuolla lähellä olevassa talossa tulta. Ensin emme uskoneet näkemäämme, mutta lopulta amerikkalainen pariskunta tuli katsomaan samaa näkyä ja amerikkalaisen rouvan twitter kertoi sitten totuuden. Koko naapurihotelli oli tulessa. Me olimme tuon palavan hotellin "takapuolella" eli näimme tulen vain hotellin yläkerroksista. Mutta kuvia alkoi sitten tulemaan myös Suomen uutissivustoille, kyllä oli hurjaa.  Dubain hallinto ilmoitti kuitenkin lähes heti, ettei ilotulituksia peruta vaan homma jatkuu suunnitellusti. Ilotulitus oli kyllä upea, ja olimme lopulta enemmän kuin tyytyväisiä, että päätimme pysyä hotellilla eikä yritetty saada pöytää Burj Khalifan läheltä. Miljoona ihmistä nimittäin kerääntyy katsomaan ilotulituksia joka vuosi.

Hyvää Uutta Vuotta <3

Pöydät notkuivat herkkuja

Ja sitten...vähän erilaista ohjelmaa

Ilotulitus oli lopulta upea

Perjantaina olikin aika pakata matkalaukut. Lentomme Suomeen lähti kuitenkin vasta illalla, joten nautiskelimme päivän poolilla. Matka ylitti kaikki odotukseni ja oli aivan täydellinen <3 Viisi päivää tuntui paljon pidemmältäkin lomalta, ja oli kiva palata Suomeen katsomaan mitä lapset olivat tehneet.

Bye bye Dubai

Lomamme aikana Suomessa oli alkaneet pakkaset ja Kara & Osku ehtivät jopa luistelemaan ulkojäille. Lauantaina kävimme vielä tekemässä viimeiset ruisleipä ja Oltermanni ostokset ja halailemassa vanhempani. Sunnuntaina oli aika palata taas kotiin Shanghaihin.

Ja eikun pelit pystyyn :)

Melkein kotona

1. Onpa mukava blogituttavuus, sattumalta tässä ulkosuomalaisblogeja selaillessani päädyin tänne. Ihan mielettömän kauniita aavikkokuvia ja tuo auringonlasku on upea :)

1. Voi kiitos viestistäsi MatkaMartta. Ja tervetuloa lueskelemaan meidän touhuja :)