maanantai 15. helmikuuta 2016

Like mother like daughter

Kyllä nautin :)

Moikka,

Nyt on lomat lomailtu ja tänään alkoi taas arki. Lapset heräilivät aamulla todella väsyneinä, mutta lopulta lähtivät suhteellisen innokkaina kouluun. Kavereita on aina kiva nähdä lomien jälkeen.

Loma meni kaikinpuolin hyvin. Etukäteen suunnittelimme enemmänkin retkiä, mutta lopulta meidän todella hyvä hotelli kutsui meitä löhöilemään poolilla ja rentoutumaan tosissaan. Viime vuonna vietimme tämän kiinalaisen uuden vuoden loman Filippiineillä Palawanin saarella. Kirjoitin lomasta kaksikin eri postausta...postaukset löytyvät TÄÄLTÄ ja TÄÄLTÄ. Palawan oli todellakin helmi, aivan mielettömän kaunista, puhdasta, koskematonta eikä turismi näkynyt saarella merkittävästi. Snorklasimme todella kirkkaissa vesissä ja näimme vaikka mitä. Ehkä tuon matkan jälkeen mikään ei voi olla enää kauniimpaa, mutta loma on aina silti loma.

Ensimmäisenä päivänä oli vähän väsynyttä porukkaa :)

Kaikki laitteet piti testata heti alkuun

Samu vesi-ilmapallosodassa

Iltapäivä drinksut

Borneolle matkustaa täältä Shanghaista reilussa neljässä tunnissa, ja suoralla lennolla, se oli meille yksi kriteeri. Borneo on maailman kolmanneksi suurin saari ja sijaitsee Malaijien saaristossa. Borneosta eteläosat (Kalimantan) kuuluu Indonesialle ja pohjoisosat (Sarawak ja Sabah) Malesialle ja Bruneille. Saarella on tiheä sademetsä ja paljon jokia. Lisäksi on paljon erilaisia villieläimiä mm. orankeja, nenäapinoita, norsuja,sarvikuonoja, gibboneita, liskoja, tiikereitä ja tietysti paljon erikoisia kasveja. Me matkustimme Kota Kinabaluun ja majoituimme Shangri La Tanjung Aru Resort and Spa hotelliin. Shangri La -ketjulla on myös toinen hotelli Kota Kinabalussa ja käytimmekin hyväksi "kahden hotellin taktiikkaa" eli vietimme muutaman päivän myös tuossa toisessa hotellissa (jonne oli meidän hotellilta noin tunnin bussimatka) Meillä on ison perheen kanssa aina haasteita löytää hotelli, jonne mahtuisimme järkevästi. Nykyisin kaksi huonetta on ihan must ja onneksi tässä hotellissa oli mahdollisuus myös huoneisiin, jossa oli väliovi. Mahtava merinäköala molemmilta parvekkeilta oli plussaa :)

Huoneet olivat tilavat ja väliovi yhdisti huoneet

Merinäköala auringonlaskuun

Hotellin sunset-bar

Napsin bussimatkalla pari kuvaa bussin ikkunasta...paikoitellen todella köyhää

Paikallista asutusta

Rasa Ria resortin beach

Me <3 hubby

Moskeija

Asia, mitä emme tietenkään ottaneet huomioon oli se, että myös kiinalaiset ovat sitä mieltä, että suora ja lyhyt lentomatka Borneolle on hyvä juttu...meidän hotellissa kiinalaisia ja korealaisia oli todella paljon. Toisaalta kiinalaisten/korealaisten lomailun seuraaminen oli myös tietynlaista viihdettä...se nimittäin eroaa "aika paljon" meidän lomailusta :) Täällä mm. ihannoidaan hyvin valkoista ihoa, kiinalaiset siis suojaavat itsensä koko uikkareilla...joka kirjaimellisesti on koko uimapuku, hupun kanssa. Myös uimataito suurimmalla osalla kiinalaisista on todella huono, joten he yleensä joutuvat uimaan pelastusliivien kanssa.

Kiinalainen kokouikkari. Kiinalaiset suojaavat itsensä auringolta todella hyvin.

Meidän jäbät

Auringonlasku oli todella upea

<3 <3 <3 <3

Ja illalla vielä Voice of Finland

Olimme Borneolla yhteensä 10 päivää ja päivät menivät nopeasti. Meidän perheen lomailu on helpottunut todella paljon sen jälkeen kun pienet pojat ovat oppineet todella hyvin uimaan ja sukeltamaan. Poikien voi antaa mennä keskenään, eikä koko ajan tarvitse olla perässä vahtimassa että miten menee ja onko kaikki ok. Kävimme yhtenä päivänä myös snorklaamassa, ja samalla reissulla näimme jumalattoman ison liskon. Mieheni näki liskon ensin vedessä ja myöhemmin iltapäivällä oppaamme tuli hakemaan meidät katsomaan liskoa uudelleen. Aivan kamala otus.

Venematkalla taas jostain syystä vain minun päälle roiskui vettä :)

Ihan järkyttävän iso ja ruma lisko

Jäbät snorklailee

Ja isommat jäbät vasta lähdössä

Pojat huilimassa snorklauksen jälkeen

Osku ja mieheni testasivat altaassa myös laitesukellusta...tämä on taatusti edessä seuraavalla reissulla ;)

Toisella Shangri La hotellilla oli orpojen orankien hoitokoti. Tai orangit olivat kylläkin metsässä, mutta niistä pideätään hyvää huolta. Ihmisiä päästetään vain muutama päivässä katsomaan näitä orankivauvoja, etteivät orangit tottuisi liikaa ihmisiin. Kolme vuotiaat tyttö ja poika orankivauvat olivat kyllä tosi suloiset kaverukset.

Tämä papukaija katseli meitä matkalla orankien luokse

Kota Kinabalu vuori

Futista ja futista

Meren aaltoja

Rapujen taidetta

Chillausta

Pellehyppyjä

Ja vesileikkejä

Luontoon ja sademetsiin tehtäviä erilaisia retkimahdollisuuksia oli todella paljon. Pääosin retket olivat 2-4 päivän pituisia retkiä, jotka eivät nyt oikein sopineet meidän kokoonpanolle. Borneolle olisikin hieno joskus mennä oikealle luontoretkelle aikuisten kesken ja yöpyä viidakossa (en kyllä tiedä uskaltaisinko)

Kymmeneen päivään osui vain yksi pilvinen ja vähäsateinen päivä, joten ajankohta oli todella hyvä. Pilvisenä päivänä päätimmekin urheilla koko perheen voimin ja kävimme pelaamassa "pitch and put" radalla golfia, pojat pelasivat futista, petankkia ja pingistä ja sillä välin minä ja Kara kävimme salilla. Kävimme mieheni kanssa myös viereisellä beachilla muutaman kerran aamukävelyllä :)

Golfia

Hotellilta löytyi hyvä futisjoukkue

Aamulenkillä

Kotimatkalle lähdimme perjantaina 12.2. Meidän lento lähti Kota Kinabalusta klo 20 illalla. Lentoyhtiö, jolla lensimme oli Maleysian airlines. Kotimatkan muistamme taatusti aina. Meidän piti laskeutua Shanghaihin Pudongin kentälle klo 00.25. Jo Hongkongin ilmatilassa kone oli tehnyt ison lenkin ja lähtenyt ihan väärään suuntaan lentämään (onneksi huomasimme tämän vasta kun olimme laskeutumassa) Kun olimme ehkä 100m korkeudessa ja talot ja katulamput näkyivät jo ikkunoista, kone lähtikin yhtäkkiä uudelleen nousuun. Säikähdimme tosissaan ja kaikki ihmiset ihmettelivät mitä nyt tapahtuu. Kone nousi kahden kilometrin korkeuteen ja lähti sisämaahan päin. Itsekseni nieleskelin ja lapset kyselivät mitä ihmettä nyt tapahtuu. Seurasimme mieheni kanssa ruuduilta karttaa ja hetken päästä olimme jo 100km päässä Shanghaista ja näytölle tuli lukemaan Nanjing (joka on iso kaupunki Shanghaista luoteeseen noin 300km) Tässä vaiheessa tuli vasta ensimmäinen kuulutus. Lentoemännät olivat aivan pihalla mitä tapahtuu ja kantoivat kiinalaisille asiakkaille vettä. Hetken päästä kone taas kääntyi ja lähdimmekin takaisin Shanghaihin. Laskeuduimmekin tuohon meidän kodin lähellä olevalle Honqgiaon lentokentälle, josta lennetään periaatteessa Kiinan sisäisiä lentoja. Kello oli 1.30 ja lentokenttä luonnollisesti lähes kiinni. Kapteeni kuulutti muutaman kerran, että yrittävät selvittää pääsemmekö kentälle sisään, sillä mm. immigration-henkilökuntaa ei ollut paikalla. Kahden ja puolen tunnin odottelun jälkeen kapteeni kuulutti, että lennämme takaisin Pudongin kentälle 70km päähän ja lopuksi sanoi vielä pokkana "Enjoy your flight!" ihan en ymmärtänyt enää tuossa vaiheessa mikä nautinto tämä nyt enää on. Lopulta lähes viisi tuntia myöhässä laskeuduimme turvallisesti Pudongin kentälle ja pääsimme kotiin <3 Huh mikä lopetus lomalle. Olemme lentäneet ja matkustaneet todella paljon, ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun todella pelotti, kuinka meille käy. Onneksi kävi hyvin!!

Kotona <3

Sellainen retki. Viime viikolla oli täällä Shanghaissakin ollut jo kahtena päivänä yli 20 astetta lämmintä. Pikkuhiljaa alkaa kevät siis kolkutella ovella. Tänne se kyllä yleensä tulee sitten ryminällä kun se tulee :)

Ihania kevätpäiviä myös Suomeen. Tällä viikolla muuten Hämptonin seudulla jaetaan Opus-lehti, jossa on kirjoittamani juttu. Muistakaa kurkata. Voin laittaa jutun vielä myös tähän kuvana :)

OPUS-lehteen kirjoittamani juttu

Sanna <3

1. En lennä enää Malaysia Airlanesilla. Jo sen takia mitä tapahtui pariin otteeseen. Yhtiöllä huono karma. En tiedä mitä tapahtui ennen laskua Myanmariin pari vuotta sitten? Olimme Massin lennolla ja jotain taphahtui ja se jäi mysteeriksi. Keli oli hyvä, ei turbulenssia.Olisko olleet taas pois reitiltä?

1. Mulle jäi kanssa samanlainen fiilis. Etenkin tuollaisessa epäselvässä tilanteessa, ei kuulutuksen kuulutusta. Lentoemännät ihan pihalla ja tarjoilevat vaan tarjottimilla kiinalaisille vettä. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin kaikki hyvin...onneksi :)

2. Onneksi. Huh mikä matka teillä oli takaisin.