torstai 17. maaliskuuta 2016

Lätkäturnaus Japanissa

Kon'nichiwa,

Me vietettiin Oskun kanssa äiti-poika viikonloppu Japanissa lätkän merkeissä. Viime vuonna Osku jätti tämän Japanin turnauksen väliin, sillä olimme ihan liian myöhässä lentolippujen varaamisen kanssa, ja reissusta olisi tullut järkyttävän kallis. Kiinalaiset matkustavat Japaniin todella paljon, sillä valuuttakurssit suosivat kiinalaisia, joten ostoksille menijöitä sitten riittää...ja tämä tottakai näkyy myös lentolippujen hinnoissa. Koneita lentää todella paljon Japaniin ja kaikki koneet on tupaten täynnä :)

Ennen matkaakin tapahtui taas vaikka mitä. Kävin viime keskiviikkona ensimmäistä kertaa täällä kampaajalla. Olen kuullut vaikka millaisia tarinoita höyryävistä hiuksista ja epäonnistuneista väreistä, joten olen ollut vähän ennakkoluuloinen kampaamojen suhteen. Nyt hiukset olivat jo sen näköiset, että niille oli pakko tehdä jotain ja marssin tuohon meidän mallilla olevaan West Hair Spa -kampaamoon. Kampaajat olivat todella ammattitaitoisia ja väri sekä leikkaus onnistuivat täydellisesti. Voin siis todellakin mennä myös uudelleen ja suositella tätä paikkaa. Hinta toki oli täysin Suomen tasoa, mutta jos hiukset on sen väriset kun pitääkin ja kaikki hiukset on tallella, on se sen väärti :)

Kampaamon jälkeen kävelin hakemaan lapsia koulubussilta, ja joku oli sitten päättänyt tilata vähän isomman puun pihaansa. Voi hyvää päivää. Ihan käsittämättämättömän iso puu nostettiin nosturilla pystyyn ja istutettiin paikoilleen. Ei täällä viitsitä odotella, että pikkupuu kasvaisi isoksi, kerralla istutetaan kunnollinen ;)

Pari kertaa piti hieraista silmiä kun näin tämän puun :)

Ja siinä se nyt on istutettuna

No mutta siihen Japaniin. Lensimme Tokioon torstaina aamulla ja meillä oli koko joukkueelle varattu bussikuljetus Tokiosta Naganoon. Bussimatka kesti puolen tunnin tauon kanssa noin 3,5 tuntia ja saavuimme illalla perille. Majoituimme valtavan kokoiseen hotelli-/mökkikylään. Mökit olivat isoja, neljän makuuhuoneen mökkejä, joissa oli yhteinen keittiö/oleskelutila. Sinne hipsimme, tilasimme pizzat mökkeihin ja menimme nukkumaan.

Mökkikylä

Ja tossut siististi odottamassa

Perjantaina aamusta pojilla oli hallilla treenit. Halli oli noin vartin bussimatkan päässä mökeiltä, joten matkoihin ei kulunut pitkiä aikoja. Pojat treenasivat pari tuntia ja palasimme iltapäiväksi hotellille. Hotellin vieressä oli iso outlet-mall, jossa tarjontaa oli joka lähtöön. Ja hinnat todellakin oli alhaisemmat kuin Kiinassa. Kävimme aikuisporukalla syömässä sushia ja vielä jälkiruokakahvilassa herkuttelemassa leivoksilla. Ja sen päälle vähän shoppailua.

Lätkähalli...Naganon olympialaisissa tässä hallissa pelattiin curlingia

Japanilainen taitelija piirsi vartavasten tähän turnaukseen kuvan

Mr Sushi

Ja valmis ateria...nam :)

Ja jälkiruoka

Iittalan myymälässä oli todella laaja valikoima

Myös munkit olivat lähteneet ostamaan Nikejä

Perjantaina illalla meille oli varattu Korean BBQ-illallinen koko joukkueen kanssa. Paikka sijaitsi pienen kävelymatkan päässä hotellilta. Ensin sekä joukkueen valmentaja että kapteeni pitivät puheen ja sen jälkeen grillailtiin ruokaa. Ruoka oli todella hyvää ja kävely sen jälkeen mökeille teki kyllä todella hyvää :)

Oskun lumipallo

Team dinner...Korean BBQ

Äidit

Lauantaina heräilimme ajoissa ja lähdimme hallille. Pojilla oli lauantaina kolme peliä ja kaikki pelit päättyivät voittoon. Turnaus oli ymmärtääkseni todella kovatasoinen, ja Thunderbirdsin jätkät pelasivat todella hyvin kaikki pelit. Lopputuloksena siis finaalipaikka sunnuntaille!!! Jokainen jätkä käveli suu korvissa bussille viimeisen pelin jälkeen...nukkumaan päästiin klo 01.00 yöllä.

Suomi-pojat valmiina pelaamaan

Ja Suomi-äidit valmiina kannustamaan

Go Thunderbirds mamas!!

Thunderbirds U15

Meidän kannustusjengi

Sunnuntaina aamusta pakkasimme kimpsut ja kampsut kasaan ja lähdimme aamupalalle. Finaalipeli oli klo 11.15 ja vaikka oltiinkin Japanissa, aikataulut olivat pikkuisen myöhässä. Lopulta peli alkoi klo 12 ja tiukan taistelun jälkeen Thunderbirdit hävisivät finaalin ja saivat kaulaansa hopeiset mitalit.

Matkalla nappasin Tokiosta kuvan bussin ikkunasta

Neljän päivän turnausreissu oli kaikinpuolin ihan huippu. Nauroimme vedet silmissä vanhempien kanssa. Noin tiiviin yhdessäolon jälkeen oppii tuntemaan porukan todella hyvin. Meitä vanhempia oli mukana Ruotsista, Ranskasta, Taiwanista, Koreasta, Amerikasta, Kanadasta ja tietysti Kiinasta. Ystäväni Tanja oli myös mukana reissussa, joten Suomi oli hienosti edustettuna turnauksessa :) Bussimatka takaisin Tokioon hurahtikin nopeasti juttelun merkeissä, vaikka joku yrittikin nukkua bussissa:)

Olin Japanissa nyt ensimmäistä kertaa ja se on kyllä todellakin täysin ääripää Kiinasta. Kaikki on organisoitua ja systemaattista. KAIKKI toimii. Jokainen ajaa omalla kaistallaan nätisti moottoritiellä, eikä poukkoile ja soita jatkuvasti torvea. Lentokentän turvatarkastus toimi täydellisesti. Jopa lätkähallin vessassa tuoksui hyvälle (jokainen Kiinassa käynyt tietää, millaiset yleiset vessat täällä on..) Japanilainen organisoitu ja toimiva kulttuuri on hyvin lähellä meidän omaa suomalaista järjestelmää. Suomalaiseen kulttuuriin vielä lisättynä äärimmäinen ystävällisyys, hymyily ja kohteliaisuus jokaista kohtaan. Jopa lätkäkentällä pelaajat kumarsivat toisilleen. Ihastuin todella Japanin kulttuuriin, kohteliaisuuteen ja hyviin käytöstapoihin <3

Kotona olimme su-ma välisenä yönä ja aamusta Osku sai lähteä aika väsyneenä kouluun. Minä puolestani järjestelin kotia kuntoon ja lähdin täyttämään jääkaappia. Täällä luonnollisesti arjen pyöriminen on täysin minun vastuullani, joten sainkin monta kertaa muistuttaa miehelleni, että torstaina otetaan uikkarit pojille kouluun ja perjantaina taas on kirjastopäivä...miehelläni ei ole mitään hajua, milloin on mitäkin :) Mutta hienosti olivat selvinneet...lauantaiaamuna olivat toki puoli tuntia liian aikaisin Suomi-koululla, mutta parempi liian aikaisin kun puoli tuntia liian myöhään. Lapset toivoivat kotiruokaa heti maanantaina...ilmeisesti iskän kanssa ei oltu paljoa kokkailtu ;) ;)