lauantai 19. marraskuuta 2016

Synttärimatka Sydneyssä

Hello Sydney

Moikka,

Nyt on meikäläisen synttäreitä juhlittu oikein tosissaan. Mieheni yllätti minut ja ehdotti, että ottaisi minut työmatkalleen mukaan Sydneyyn. Hetken mietittyäni päätin lähteä mukaan ja sain sovittua sekä meidän ayin, kuskin, parin ystäväni ja tietysti meidän Karan kanssa kaikista yksityiskohdista.

Sydney oli ihana, siisti ja kaunis. Australiassa on kesä nyt alkamassa, joten säät ovat vielä vähän epävakaisia. Viikonloppu oli kuitenkin todella kaunis ja lämmin ja koska aikaa oli rajallisesti yritimme saada kaiken mahdollisen Sydneystä irti.

Sydney Town Hall

Ehdimme hienosti yhdessä käydä läpi Sydneyn "must see" paikat. Kaupungin keskusta on kompakti ja kävellen näkee paikat helposti. Kävelimme Hyde Parkin kautta Botanical Gardeniin ja nautimme fiiliksestä Botanical Gardenissa. Kuvia napsittiin tietysti oikein tosissaan ja tietysti myös täällä näkyi paljon kiinalaisia hääpareja ottamassa aivan mielettömän hienoja hääkuvia.

Hyde Park

Sydney Tower

St Mary's Cathedral

Kaunis, sinisillä kukilla kukkiva puu

Kiinalainen hääpari

Sydneyn satamassa oli joka päivä valtavia risteilylaivoja

Ihailimme myös kauniita vanhoja taloja, joita on alettu paljon myös kunnostamaan. Sydneyn tunnelma oli hieno sekoitus Englantia, Amerikkaa ja monessa kohdessa tuli mieleeni myös Dubai. Luonto oli myös todella kaunis, puut ja erilaiset kukat kukkivat upeasti. Hassua oli jotenkin tässä keväisessä tai kesäisessäkin maisemassa kuunnella myös joululauluja, jotka soivat joka paikassa. Tietysti joulu tulee myös tänne :)

Aika mielettömän hieno paikka häille

Sydney Harbour Bridge

Vanhoja asuintaloja

Sydneyn vanhin hotelli

Ehdimme käydä myös Bondi Beachilla. Merivesi oli niin kylmää, etten olisi edes voinut kuvitella meneväni sinne uimaan. Kävelimme lenkin Bondi Beachin alueella ja ihailimme paikallisten taloja ja löysimme myös ehkä maailman hienoimmalla paikalla olevan autotallin. En ihan ymmärrä mitä nämä ihmiset ovat ajatelleet, kun ovat rakentaneet autotallin tuollaiselle paikalle :) :)

Bondi beach

Mahtavat maisemat

No joo...autotalli :)

Bondi Beachilta menimme Watsons Bayhyn ja otimme lautan Manlyyn, jossa kävimme ihailemassa aivan mahtavia maisemia Manlyn North Headissa. Lauttasatamasta oli noin neljän kilometrin matka North Headiin. Menimme sinne bussilla ja kävelimme lopulta reilun kolmen kilometrin matkan takaisin satamaan.

Lauttamatka

Retkemme kohde, Manly North Head

Manlyn satama

Oikealla näkyy Sydneyn keskusta

Alas oli aivan älytön pudotus

WAU!!!

North Headissa on aikoinaan sodittu mm. toisessa maailman sodassa ja paikalle on tehty Memorial Walk, johon on laitettu sotilaiden nimiä sekä pieniä muistoja eri paikalla käydyistä sodista.

Memorial walk

Illalliselle ajelimme paikallisella lautalla ja nappasin muutaman hyvän kuvan sekä oopperatalosta, Sydney Harbour Bridgestä että upeasta superkuusta :)

Sydney Harbour Bridge

Superkuu loistaa pilvien takaa

Super kuu

Mieheni mentyä viikonlopun jälkeen töihin, kävin myös tutustumassa Sydneyn shoppailutarjontaan. Kävin vanhassa Queen Victoria Buildingissä, johon on tehty iso kauppakeskus. Rakennuksessa oli myös paljon tupaten täynnä olevia kahviloita ja vanhoja hienoja yksityiskohtia. Rakennus on rakennettu vuosien 1893-1898 aikana ja on todella iso rakennus 30 metriä leveä ja 190 metriä pitkä. Rakennuksesta oli yhteys myös muihin alueen kauppakeskuksiin.

Queen Victoria Building sisältä ja...

...ulkoa

Queen Victoria Statue

Seuraavana päivänä oli taas upea ilma ja lähdin heti aamusta käymään Chinatownissa ja siinä vieressä olikin yllättäen feikkimarkkinoita muistuttava paikka, josta sain ostettua tuliaisia lapsille :) Paikalla oli paljon myyjiä ja tavaraa ihan joka lähtöön. Chinatownista kävelin Hyde Parkiin ja istuskelin siellä jäätelöllä ja seurailin ihmisten touhuja. Työssäkäyviä ihmisiä tuli Hyde Parkiin lounaalle ja vastailin mm. pienten koululaisten haastattelututkimukseen...enkä tiennyt yhteenkään kysymykseen vastauksia ;)

Chinatown

Markkinat :)

Palmut ja joulukuuset sulassa sovussa

Jätskillä näissä maisemissa, ei paha :)

Iltapäivällä kävelin takaisin Darling Harbouriin, jossa hotellimme sijaitsi ja mietin, että muutaman jäljellä olevan tunnin voisi käyttää vielä järkevästi. En ollut nähnyt vielä kenguruita enkä koaloita, joten päätin mennä ihan keskustassa sijaitsevaan Wild Life Zoo -eläintarhaan, jonne sisäänpääsymaksu oli älytön 30 euroa. Pääsymaksulla ei todellakaan saanut vastinetta rahalle, mutta näin kuitenkin kengurut ja koalat. Eläintarhassa kerrottiin myös yksityiskohtia Australian luonnosta, mm. että Australiassa on miljoona erilaista eläinlajia, ja 85% näistä asuu vain Australiassa. Koalien hoitajan kertomus koaloista oli myös tärkeää ja koskettavaakin asiaa. Koalat ovat niin erikoisia eläimiä ja Australiassa koko ajan vallataan lisää alaa heidän asuinseuduiltaan.

Pikku kenguru

Ja koala

Kun eläimet oli nähty, menin satamaan vielä lasilliselle nauttimaan ihanan lämpimästä säästä. Samalla ajatukset alkoivat jo siirtyä lentomatkaan ja lapsiin. Minulla oli onneksi molempiin suuntiin suorat yölennot ja lentomatka Sydneyyn täältä Shanghaista kestää noin 10h. Lentomatka meni hienosti ja olin kotona seuraavana aamuna klo 6.30 ja pääsin itse herättelemään ja halailemaan lapset <3 Kotona kaikki oli mennyt TODELLA hyvin ja Kara oli kuulemma tehnyt todella hyvää ruokaa ja ayi auttanut kaikessa parhaansa mukaan. Kaikinpuolin loistava synttärireissu siis ja kotiin palasi tyytyväinen ja onnellinen äiti <3