perjantai 10. helmikuuta 2017

Loma Vietnamissa part 2

Moikka,

Matka jatkui. Toisena pilvisenä päivänä vuokrasimmekin kolme skootteria, sillä Kara ja Osku lähtivät retkelle mukaan. Silloin ajelimme ensin pieneen kalastajakylään, jossa oli vaikka millaisia mereneläviä myytävänä, niin tuoreina kuin kuivattunakin. Kalastajakylässä oli mukava tunnelma ja meren päälle rakennetut ravintolat keräsivät paljon ihmisiä lounaalle. Me emme kylläkään uskaltautuneet syömään tuollaiseen ravintolaan :)

Kuivattua kalaa monessa eri muodossa

Merihevosia

Mummeli keräämässä simpukoita

Veden päälle rakennettuja ravintoloita...mitenköhän näiden keittiöiden hygienia ;)

Jupsu ja meritähti

Pienen tytön myyntipöytä

Ja taas mennään

Tauko :)

Kalastajakylästä ajelimme Phu Quocin päänähtävyydelle, eli Vietnamin sodan aikaiselle vankileirille, joka toimii nykyään museona. Vankileirillä oli laajimmillaan 40 000 vietnamilaista vankia. Vankiparakeissa esitellään kovin elävän oloisten patsaiden avulla amerikkalaisten tekemiä vietnamilaisten kidutusmenetelmiä. Pikkupoikia ei tähän museoon voinut viedä, sillä nuo patsaat tekivät kidutusmenetelmien käyttämisestä todella hurjan vaikutelman. Odottelimme siis museon ulkopuolella kun mieheni ja Kara & Osku kävivät tutustumassa museoon. Sota on ollut todella hurja, ja silloin myös Vietnamista lähti paljon venepakolaisia karkuun järkyttävää sotaa.

Vankileiri, joka on aikoinaan ollut valtava, nyt vain pieni osa museona

Turva-aidat kuten Auswitchissä

Nämä nuket tekivät museosta hyvin aidon oloisen

Museolta jatkoimme matkaa saaren eteläkärjessä sijaitsevaan An Thoin satamakaupunkiin. Matkalla oli välillä todella möykkyistäkin tietä ja saimme ajella kieli keskellä suuta. An Thoihin tulee isompiakin laivoja, sillä saarelle pääsee helposti tulemaan myös laivalla.

Yhtäkkiä asfaltti loppui ja tie oli yhtä möykkykasaa

Kypärät päässä ollaan aika samannäköisiä kaikki :)

Satama

Satamakaupungista ajelimme takaisin hotellin lähellä olevaan jätskipaikkaan, jossa kaksostenpäivän sankareita helliteltiin jäätelöannoksilla. Herrat muistuttivat jo heti aamusta, että äiti, muistathan kaksostenpäivän lupauksen jätskibaarista, joten olihan se baari etsittävä :)

Kaksostenpäivän jäätelöt

Ja uinnit

Perjantaina illalla oli aika pakata kimpsut ja kampsut kasaan ja alkaa suunnittelemaan matkaa Ho Chi Minh cityyn. Lauantaina hyvin aikaisin aamulla lähdimme lentokentälle, joka oli aivan uusi, ihanan pieni ja toimiva.

Bye bye Phu Quoc

Olimme Ho Chi Minh cityn hotellilla jo heti aamupäivästä. Nopea vaatteiden vaihtaminen ja eikun tutustumaan kaupunkiin. Kaupunki yllätti todella positiivisesti meidät. Kaikkialla oli siistiä, todella vehreää ja kaunista. Kävelimme pitkin poikin kaupunkia, sillä tärkeimmät nähtävyydet olivat todella lähellä toisiaan.

Independence palace

Kauniita istutuksia joka puolella

Ja näitä sähköhässäköitä :D :D :D

Ihania väriläiskiä joka paikassa

Ja huilit

Katumyyjä

Jolta ostettiin mökille löylykauha ;)

Kauniita yksityiskohtia

Hääpari, sulhanen nappasi yhtäkkiä morsmaikkunsa reppuselkään

Vanha postirakennus

Sushi-ravintolan koristeita

Katukeittiö

Vietnamin sota oli täälläkin esillä, sillä kaupungin suurin nähtävyys on sotamuseo, War Remnants Museum. Menimme museoon koko perhe, mutta pikkupoikien kanssa keskityimme jälleen vain ulkona oleviin kulkuneuvojen ihmettelemiseen sillä välin kun mieheni ja Kara & Osku tutustuivat museoon sisällä.

War remnants museum

Me pikkupoikien kanssa keskityimme tuliaiskauppoihin ja näihin koneisiin

My team <3

Museon jälkeen pojat olivat jo sen verran väsyneitä, että päätimme viedä herrat hetkeksi hotellille huilimaan ja jatkaa kaupunkiin tutustumista mieheni ja Karan kanssa. Kävelimme vanhoja kujia pitkin ja ihmettelimme mitä kaikkea ihmisillä on putiikeissaan myytävänä. Karoliina sanoikin hyvin, että Aasiassa oikeasti täytyy aina tietää mistä ostaa mitäkin. Täälläkun ei ole "K-rautoja" mistä saa saa kaikkea mahdollista. Nytkin kadun varrella oli järjestyksessä monta mopokorjaamoa, jossa yhdessä oli öljyjä, toisessa varaosia, yksi teippikauppias ja seuraavaksi löytyikin kananmunakauppias.

Mopoja, mopoja, mopoja...ja kaikki moottorikäyttöisiä joten pärinää riittää ;)

Kananmunaliike, jossa leimaus meneillään

Teippikauppias

Suutari

Vanhoja kapeita taloja

Illalliselle kysäisimme vinkkiä hotellimme henkilökunnalta ja respan neiti vinkkasikin aivan loistavan ravintolan. Menimme ravintolaan onneksi jo hyvissä ajoin ja pääsimme heti syömään. Lista oli todella laaja kattaus eri maiden ruokia. Japanilaiset ruuat, sushit, Vietnamin, Thaimaan, Korean, Kiinan ruuat oli kattavasti esillä. Tilasimme varmaan ainakin 10 eri ruokalajia, smoothiet lapsille ja viinit sekä oluet. Ruoka oli aivan älyttömän hyvää ja lasku lopulta oli noin 50 euroa. Voin todella lämpimästi suositella tätä ravintolaa!!

Ja kaikenlisäksi ravintola oli todella tyylikkäästi sisustettu

Nha hang ngon ravintola

Mahat täynnä kävelimme kohti hotellia ja hotellin lähellä ehdotin vielä perheelle, että olisko hieronta koko perheelle hyvä lopetus lomalle? Marssimme hierontaan ja otimme jalkahieronnat koko sakille. Hieronta oli loistava ja sen jälkeen olikin hyvä lähteä nukkumaan.

Meidän hotelli sijaitsi tosi hyvällä paikalla ja olikin todellinen löytö. Kaksi huonetta maksoi 100 euroa sisältäen aamupalan. Hotellilta oli lyhyt matka joka paikkaan, huoneet olivat todella tilavat ja siistit, joten joskus käy hyvä tuuri :)

Hotellin lähellä oli myös valtava markkinakeskus, jossa oli niin kukkia, ruokaa, sisustustarvikkeita kun feikkikamaa. Mieheni lukikin jostain että Saigon on todellinen shoppailijan paratiisi. Todellakin, jos aikaa ja innokkuutta tinkimiseen riittää, täältä saisi vaikka mitä ja edullisesti :)

Jopa meidän Kartsu oli sitä mieltä että nyt on jo liikaa tavaraa

Tavaraa silmänkantamattomiin ja IHAN joka lähtöön

Aamusta myyjillä oli rauhallista ja aikaa pelailla peliä

Sunnuntaina kävimme vielä haistelemassa tunnelmaa hotellin lähistöllä. Kaupunki ja kauppiaat heräilivät uuteen päivään ja täyttivät kojujaan. Aamupalalla oli porukkaa joka paikassa ja ensimmäiset korttipelitkin oli saatu aikaan :)

Ulkopuolella kukkien myyjien kauniit asetelmat

Hedelmiä tosi nätisti aseteltuina

Pähkinöitä ja vaikka mitä

Sunnuntai-aamun pelihetki

Tyhjät pullot lähdössä täyttöön :)

Vietnamissa olimme siis ensimmäistä kertaa ja matka oli tosi ihana. Ho Chi Minh oli hieno sekoitus uutta ja vanhaa, ranskalaisia vaikutteita ja aasialaisia piirteitä. Ruoka todella hyvää, ihania ystävällisiä ja hymyileviä ihmisiä, edullinen hintataso ja etenkin Ho Chi Minhin liikennettä voisi seurata vaikka puoli päivää. Mopoja on aivan valtavasti ja niiden kyydissä usein 4-6 ihmistä. Siellä kaikki kulkevat sulassa sovussa, emmekä nähneet kuin yhden onnettomuuden. Kadun ylitys oli aikamoista taiteilua, sillä liikennevaloja ei pahemmin ollut. Ainoa reissun miinuspuoli oli, että joku nappasi aurinkolasini kun vuokrasimme mopoja Phu Quocissa. Olen aina ollut todella sinisilmäinen, eikä tullut mieleenkään, että joku haluaisi minun tosivanhat aurinkolasini. Se harmitti ja paljon!! Etenkin kun minulla on niin iso pää ja tosi korkeat poskipäät, niin uusien aurinkolasien löytymiseen menee taas aikaa :)

Kippis Vietnam :)

1. Onpas Saigon muuttunut sitten viime näkemän! Kävimme v. 2000 ja kuvien perusteella näyttää olevan oikein kivan näköinen. Sotamuseossakin käytiin, mutta toi toinen museo missä on nuket. On kammottava! btw, ei sinun kasvoissa mitään vikaa ole

1. No on mun poskipäät kyllä aika isot ja pää :D sen takia ei meinaa aurinkolaseja löytyä millään!