tiistai 21. marraskuuta 2017

Kiireinen marraskuu

Syksy on saapunut

Moikka,

Syksy tai oikeastaan talvi on vihdoin saapunut myös Shanghaihin. Vielä viikko sitten oli lämmintä ja meillä oli koulusta kaksi päivää vapaata. Toisena vapaapäivistä, eli torstaina, tosin minä olin koululla, sillä koululla vietettiin parent-teacher conferences päivää ja kävin keskustelemassa tällä kertaa 10 opettajan kanssa lasten koulumenestyksestä, hyvin on taas mennyt!! Hyvien keskustelujen jälkeen kävimme lasten kanssa syömässä lounasta ulkona ja ostimme kotiin herkkuja ja joimme iltapäivä"kaffet" ulkona.

Juhon juttuja <3

Ylärivissä Juhon timeline

Iltapäivällä munkit ja kahvit ulkona.

Perjantaina hyppäsimme aamupäivästä autoon ja vietimme päivän Disneylandissa. Disneyland avattiin tänne vihdoin kesällä 2016 ja koska täällä kaikki paikat ovat aina tupatentäynnä, olemme odottaneet tällaista arkivapaata Disneyland reissullemme. Nyt se vapaa koitti, ja vietimme mukavan päivän Disneylandissa. Ihmisiä oli toki perjantainakin paljon, mutta kyllä täällä viikonloppuisin taatusti on aina valtavat jonot. Osku jäi matkasta pois, sillä hän vietti mielummin päivän ystävänsä kanssa <3

Disneyland alueena muistutti Orlandon Disneylandia ja oli mukavan väljä. Shanghain Disneylandia lähinnä taitaa olla Hongkongin Disneyland, jossa vierailimme kolme vuotta sitten. Se oli kyllä huomattavasti pienempi ja ahtaampi paikkana. Täällä Shanghaissa laitteet oli pääasiassa suunnattu pienimmille vieraille eikä hurjia laitteita tainnut olla kun tuo yksi, josta on myös pari kuvaa.

Sitten mennään

Tähän vuoristorataan en suostunut mukaan. Vaunut olivat moottoripyörän mallisia ja niissä istuttiin siis etukenossa. Jätin mielelläni väliin :)

Jonottaessa iltavalaistuskin meni jo päälle

Viikko sitten lauantaina matka jatkui heti aamusta futiskentälle. Juholla on nyt ollut oikeastaan joka lauantai futispelejä uudella upeasti rakennetulla kentällä, jonne toki meiltä kotoa on noin tunnin ajomatka. Tämä peli pelattiin jo aamusta ja olimme päättäneet mennä pelin jälkeen silmälasimarkkinoille katsomaan minulle uusia lukulaseja. Sunnuntaina 12 päivä vietettiin isänpäivää ja minun synttäripäivää. Niin on vaan tullut aika hankkia lukulasit myös minulle ;) Valikoimaa ainakin näillä markkinoilla riittää!!

Mitäs täältä sitten valkattaisiin

Lasit sai 20 minuutissa mukaan ja nyt näkee!!

Viime viikon lopulla todellinen kylmärintama saapui Shanghaihin ja nyt on oikeasti ollut jo kylmä. Lämpötilat on yöllä alle 10 asteen ja päivällä vähän sen päälle. Lämmitykset on laitettu päälle ja talvitamineet kaivettu esiin.

Nyt tänä lauantaina Suomi-koululla vietettiin teemapäivää ja Suomi 100-juhlavuoden kunniaksi teemapäivä vietettiin yhteistyössä FINCHI:n ja konsulaatin kanssa. Pääkonsuli kävi avaamassa päivän ja FINCHI:n vetäjä osallistui päivän ohjelmaan mukana lasten kanssa. Lapsille oli paljon Suomi-aiheisia tehtäviä, välillä herkuteltiin ja päivä päättyi yhteislauluihin ja saimme jopa opetella uuden Suomi 100 laulun yhdessä. Kiitos järjestäjille mukavasta päivästä!!

Pääkonsulin avauspuhe

Kaima oli laittanut taas pöydät koreiksi <3

Meidän Suomi-koulu ope <3

Ja ettei pitäisi liian kiirettä, sain eilen aamulla kutsun tuttaviemme ayiltä, että hän opettaisi minua tekemään kiinalaisia dumplingseja. Lähdin poikien kanssa koulun jälkeen heille kylään ja heidän ihana englantia puhuva Lee-ayi opetti minulle kuinka dumplingseja tehdään ja niistä tuli NIIN hyviä (vihdoin, 3,5v Kiinassa asumisen jälkeen osaan itse tehdä niitä!!)  Leen dumplingseille tekemä kastike oli myös todella hyvää, joten voi olla että meidän perhe saa tänään illalliseksi äidin tekemiä dumplingseja :)

Leen opeissa

Minun dumplingsit ei ollut kovinkaan kauniita :)

Teimme sekä keitettyjä että paistettuja versioita

Nam :)

Reilun viikon päästä lauantaina vietetäänkin taas Suomen itsenäisyyspäiväjuhlia. Karoliina on silloin lähes 18v ja pääsee meidän mukaan juhlimaan. Juhlat ovat taas Peace-hotellissa ja kävimme Karoliinan kanssa valtavassa iltapukuliikkeessä ostamassa uudet puvut juhliin. Juhlatunnelmaa siis tiedossa seuraavassa postauksessa :)