tiistai 9. tammikuuta 2018

Mielettömän upea Mt Cook ja Lake Tekapo

Kuvia on paljon :)

Kia ora,

Ja hyvää uutta vuotta 2018!

Vietimme joululoman mielettömän upeassa Uudessa-Seelannissa. Matka täytti kaikki odotukset ja ehkä vielä paljon enemmänkin. Kuvia tuli otettua paljon ja tälläkin kertaa täytyy mainita, että kuvat eivät todellakaan puhu puolestaan. Uusi-Seelanti on ihanan rento ja tietyllälailla koskematon ja luonto todella upea. Kesällä käytyämme mieheni kanssa Islannissa (joka on myös hyvin geoterminen saari ja siten muistuttaa Uuden-Seelannin pohjoissaarta) päätimme, että Uusi-Seelanti voisi olla meidän perheen seuraava lomakohde, ja valinta osui todellakin nappiin.

Lensimme heti loman alettua Sydneyn kautta Aucklandiin. Lento Sydneyyn kestää meiltä vajaa 10h ja Sydneystä Aucklandiin lensi 3h. Olin aika hyvin suunnitellut koko matkan etukäteen ja miettinyt kaikki "must see" paikat. Olen aina vannonut, että tämän meidän porukan kanssa en lähde karavaanariksi, mutta niin vaan vuokrasimme ison asuntoauton ja ajelimme sillä koko matkan aikana noin 2700km. Alkuun kinasimme aika paljon ja minä, joka en ikinä ole tykännyt kartoista/navigaattoreista, en ollut aina ihan mukana minne käännytään ja milloin :) Mutta pikkuhiljaa homma ja yhteistyö alkoi sujua ja löysimme aina perille. Pienen haasteen ajamiseen toi alkuun myös vasemmanpuoleinen liikenne ja maan lukuisat liikenneympyrät :D

Paikalliset viettävät kesälomaa joulukuun puolivälistä helmikuun loppuun, joten ihmisiä on paljon liikkeellä ja varaukset kannattaa tehdä ajoissa. Etenkin auto ja lautta. Varasimme auton muistaakseni jo syyskuussa ja silloinkin kuuden hengen autoja ei enää ollut paljoa ja hinnat olivat jo silloin pilvissä. Kuten myös lauttamatka. Halusimme ehdottomasti mennä lautalla päiväsaikaan, joten vaihtoehtoja ei paljon enää ollut. Niinpä ajoitimme pohjoissaaren nähtävyydet aikalailla ajatellen lauttamatkaa, jonne piti ehtiä ;)

Maa on "suunniteltu" karavaanareille ja kaikki campingalueet tai hienosti sanottuna holiday parkit olivat todella siistejä ja hyvin hoidettuja. Toki hinta yöltä vaihteli 30-50 euron välillä, joten onhan se autopaikasta ja suihkusta ja keittomahdollisuudesta jokseenkin paljon. Meille tällainen campingalueilla oleminen oli ensimmäinen kerta ja näistä paikoista jäi kyllä positiivinen mieli.

Never say never...sitten meidän asuntoauto

Iloinen kuski

Pohjoissaarella tiet oli todella hyväkuntoisia ja leveitä

Ensimmäisenä päivänä ajoimme heti Aucklandista Rotoruaan. Rotorua sijaitsee geotermisellä alueella ja joka puolella maasta nousi enemmän ja vähemmän haisevaa höyryä. Rotoruan kaupungissa oli puisto, jossa oli erilaisia altaita ja kävimme kävelemässä ja ihmettelemässä haisevia altaita :)

Rotoruan kaupungissa

Rotoruan kirkko ja Lake Rotorua

Rotoruan kaupungista ajoimme vielä puolisen tuntia etelään ja olin varannut ensimmäisen yöpymispaikan Waikite Valley Thermal Pools paikasta, johon sisältyi sekä paikka asuntoautolle, että vapaa käyttö kylpylään. Kylpylä sijaitsi kauniissa laaksossa, ja altaissa oli siis todella lämmintä ja ihanaa mineraalipitoista vettä, joka oli peräisin eri lähteistä. Altaat tyhjennetään joka ilta ja yön aikana täytetään uudelleen. Kävimme illalla uimassa altaissa ja samalla meitä varoitettiin, että jos tulemme aamulla, vedet saattavat olla todella kuumia, joten altaisiin piti mennä aamulla todella varovaisesti. Mutta paikka oli ihana, hiljainen ja tunnelmallinen.

Aamu-uinnilla

Mieheni aamu-uinnilla <3

Aamulla vesi höyrysi upeasti

Yöpymispaikastamme oli vain muutaman kilometrin matka Wai-O-Tapu Thermal Wonderland -puistoon, jossa oli mielettömän upeita altaita (mutta haju oli paikoitellen todella paha) Paikassa on myös geysir, joka keinotekoisesti herätetään eloon joka päivä klo 10.15. Menimme ensimmäisenä katsomaan paikan muta-altaat, jossa muta kiehui isossa altaassa ja muta-altailta menimme katsomaan geysiriä. Geysir oli hieno, mutta ei kyllä lähellekään niin upea, kuin mitä näimme mieheni kanssa Islannissa viime kesänä. Islannin geysireistä ei ikinä tiedä milloin ne nousevat pintaan ja kuinka korkealle.

Muta-altaat

Geysir katsomossa

Geysir Lady Knox

Lady Knox

Geysir "näytöksen" jälkeen menimme kiertämään puistoon, jossa oli koko ajan upeampia ja upeampia paikkoja. Kävelymatka puistossa oli noin 2-3km mielettömän upeissa maisemissa.

Champagne pool

Champagne pool, joka todellakin kuplii ihan koko ajan

Takanamme green pool

Rotoruasta ajelimme lounaalle Taupon kaupunkiin, joka sijaitsi hienolla paikalla Lake Taupon rannalla. Pysähdys oli nopea ja jatkoimme iltapäiväksi matkaa Tongariro National Parkiin. Matkalla näimme upeat Mount Ruapehun sekä Mount Ngauruhoen yhtaikaa. Mt Ruapehu on 2797m korkea tulivuori ja pohjoissaareen ainoat jäätiköt ovat sen rinteillä. Mt Ngauruhoe on ihan oikean tulivuoren muotoinen vuori ja 2291m korkea.

Taupossa kaikki hortensiat kukkivat todella upeasti

Upeat maisemat, vasemmalla Mt Ngauruhoe ja oikealla Mt Ruapehu

Tongariro National parkissa kävimme kävelemässä Taranaki Falls Trackin, joka oli pituudeltaan noin 7km. Kävelimme yläreittiä vesiputoukselle ja vesiputokselta kävelimme alakautta joenrantaa pitkin takaisin. Mieheni katsoi kellostaan, että olimme korkeimmalla kohdalla noin 1200m merenpinnan yläpuolella. Vaelluksen aikana pilviä kertyi vaan niin paljon, että lopulta emme nähneet mitään vuoria kävelymme aikana.

Koko perhe reippailemassa <3

Taranaki Falls

Illaksi ajoimme ihanalle pienelle pariskunnan pitämälle holiday parkille, jossa oli lampaita ja poneja ihan joka paikassa. Lapsille oli kivat leikkipaikat ja yöunet maistui koko porukalle pitkän päivän jälkeen.

Aamupalalla

Aamupalan jälkeen jatkoimme matkaa Wellingtoniin. Kohta 8v sitten kävimme ottamassa pikkupoikien 1v kuvat Lohjalla ihanan ja taitavan Johannan luona ja nyt Johanna perheineen muutti lähelle Wellingtonia vuosi sitten. Olemme kirjoitelleet aina välillä kuulumisia ja syksyllä kysäisin Johannalta olisiko mahdollista tehdä pitkään haaveilemani perhekuvaus nyt kun tulemme käymään heillä. Johannalle tämä sopi ja aloinkin sitten miettimään hyviä kuvausvaatteita :) Johannan perhe asui aivan mielettömän upealla paikalla, josta upea merimaisema aukesi lähes kaikista ikkunoista ja auringonlasku oli käsittämättömän upea. Kiitos vielä Johanna ja perhe ihanasta päivästä teidän luona <3

Kadehdin tätä joulukuusta ja sen paikkaa ;)

Kuvaus tuulisessa Wellingtonissa oli jokseenkin haastavaa ;)

Kuvauspaikalta ajelimme mieletöntä maisemareittiä takaisin Johannan kotiin

Lapset pääsivät myös perheen uima-altaaseen uimaan :)

Auringonlasku ystäviemme terassilta <3

Yöksi ajoimme merenrantaan ja aamupalan söimme taas upeissa maisemissa (jokseenkin vaan tuulisessa paikassa) Aamusta saimme viestin, että varaamamme lautta oli tuulesta johtuen myöhässä, joten meille jäi aikaa tutustua vähän myös Wellingtonin kaupunkiin ja käydä siellä lounaalla. Lopulta lautta lähti noin kaksi tuntia myöhässä kohti eteläsaarta ja matka jatkui :)

Yöpaikka lähellä Wellingtonia

Aamupalalla

Kara soitti Wellingtonin rantakadulla joululaulun <3

Asuntoauto ajettiin lauttaan ja matka jatkui kohti eteläsaarta

Laivamatka kesti noin 3,5h

Eteläsaaren Malborough Sounds ja mielettömän upeat maisemat

Picton

Olimme lopulta vasta illalla klo 19 eteläsaaren Pictonissa. Kävimme pienessä Pictonin kaupungissa kaupassa ja ajoimme upeata Malborough Sounds maisemareittiä seuraavalle yöpymispaikalle ja matkamme jatkui...

1. Hei, mahtavia kuvia!! Upea reissu oli teillä! Näitte saaret ja sen upean luonnon varmaan paremmasta vinkkelistä kuin me hotelleista käsin. Sun postausten innoittamana mäkin keräsin pienen tarinan meidän 4v takaisesta reissusta, KIITOS inspiraatiosta :)

Hyvää uutta vuotta (myös sitä kiinalaista<3) !!!

2. Kiitos <3 Reissu oli kyllä todella upea ja todellakin autosta käsin ja liikkumalla päivittäin nähtiin mahdollisimman paljon. Meidän tapauksessa tuo asuntoauto oli ihan loistava valinta, sillä neljän lapsen kanssa pitäisi joka tapauksessa vuokrata joko iso auto tai kaksi autoa, ja joka (täynnä olevasta) holiday parkista olisi pitänyt löytää kaksi mökkiä :) Ja saatiin uusia kokemuksia. Lapset taatusti muistavat tämän loman paremmin kuin jonkun hotellin poolilla vietetyn ;)